top of page

Formål

Helt overordnet er vores mål at gøre mediernes dækning af klimaet bedre. Det arbejder vi med ud fra tre fokusområder: 

 

1. Diskuterer og kritiserer de dårlige eksempler og fremhæver og roser de gode

 

2. Leverer fakta ind i debatten (som er open source og kan benyttes af alle), og udbyder oplæg og kurser til journalister for at dygtiggøre og kvalificere deres arbejde. Går foran med et godt eksempel og laver den klimajournalistik vi synes mangler - i håbet om at det kan inspirere og blive adopteret af andre medier. Det er i den forbindelse projektets klare og ufravigelige mål altid at levere journalistik der er funderet i fakta og som er præcist, upartisk og med tydelige kildehenvisninger.

 

3. Lærer borgerne at være mediekritiske og at stille spørgsmål til magthaverne og medier.

 

 

Målgrupper

 

Vores målgruppe er todelt - journalister og borgere.


Journalister/medier: Vi har momentum og journalister, redaktører og chefer fra hele landet lytter lige nu. Det så vi blandt andet da Iben var inviteret til at holde tale i publicistklubben i sidste uge, hvor en hel del journalister fra den etablerede og brede mediebranche var til stede. Lige fra TV-avisen og Ekstra Bladet til SDU - men også skribenter fra Den Grønne Ungdomsbevægelse og freelancejournalister. Dem, der styrer journalistikken i Danmark, er en meget væsentlig målgruppe for os, og en direkte vej til at nå vores mål. Vi har kontakt med rigtigt mange journalister rundt om på redaktionerne og journalistuddannelserne, der er frustrerede over den nuværende klimadækning – får vi overtalt deres chefer til at turde gå nye veje, vil vi hjælpe de skrivende journalister med at få det til at ske.  

Derudover taler vi til de demokratisk engagerede borgere, der hver dag møder mangelfuld journalistik. Dem vil vi ruste til bedre at tage stilling til - og forstå - klimadækningen og dermed klimakrisen. Det gør vi både gennem oplysning, men også ved at træne dem i selv at være mediekritiske. Derved kan de udfordre deres netværk – over hækken, på arbejdet, til familiefesten, men også presse magthaverne ved at være rustet til at udfordre dem. De skal forholde sig kritisk og derved kunne stille de spørgsmål, der modarbejder forkerte og ukonkrete oplysninger. 

& målgrupper
Formål
bottom of page